Monday, June 20, 2011

Destinasi.


semua orang ada hala tuju masing-2
aku juga punya itu
tapi persoalannya
ke mana hala dituju?
memandang jalan yang samar-2
dan ingin melangkah dengan yakin
tapi lampu jalan yang terpadam satu persatu
menyukarkan perjalanan aku
untuk tahu apakah liku yang
bakal aku tempuh akan datang
menunjuk jelas bahwa jalan itu bukan untuk aku
membuat aku berpatah balik dan berfikir
atau sekadar
melangkah ke arah jalan terang
yang menyuluh dan memperlihatkan
liku-2 hidup dengan jelas?
liku-2 yang aku tidak yakin untuk menempuhi
adakah jalan lain tempat utk aku melangkah?
perlukah melangkah mengikut keadaan?
tanpa hala tuju yang abadi?
tanpa petunjuk hati.
sekadar melangkah dengan lemah.
menggunakan sisa-2 tenaga yang ada
dan mengharungi tabah tanpa bantuan
tidak menoleh ke belakang
dan hanya menapak menuju ke hadapan
meninggalkan diri yang telah sesak dengan kenangan
melangkah menjadi insan baru
yang kuat dan tabah
mampukah aku terus melangkah
dengan saki baki semangat yang tertinggal?
sesukar mana pun
aku tetap kena melangkah walau perlahan
adakah satu hari nanti
perjalanan yang jelas dan abadi akan muncul?
apakah langkah aku akan terus laju tanpa liku-2
atau apakah aku akan gembira memilih jalan itu?
atau sekadar melangkah untuk kehidupan
sesungguhnya, aku hanya manusia
yang lemah dan perlu petunjuk dari-Nya :)

No comments:

Post a Comment